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viernes, 17 de junio de 2022

Acto de sociedad de Estados Unidos y Ecuador 2022


 117° CONGRESO

2da Sesión

S 3591

EN EL SENADO DE LOS ESTADOS UNIDOS

7 de febrero (día legislativo, 3 de febrero), 2022

  (por sí mismo,  el Sr. Risch ,  el Sr. Kaine ,  el Sr. Rubio ,  el Sr. Cassidy ,  el Sr. Coons y  el Sr. Cardin ) presentó el siguiente proyecto de ley; que fue leída dos veces y remitida a la  Comisión de Relaciones Exteriores

4 de abril (día legislativo, 31 de marzo), 2022

Reportado por   , con una enmienda

Táchese todo después de la cláusula de promulgación e insértese la parte impresa en cursiva

UNA FACTURA

Fortalecer la asociación bilateral entre Estados Unidos y Ecuador en apoyo de las instituciones democráticas y el estado de derecho, el crecimiento económico sostenible e inclusivo y la conservación.

1.

Título corto; Tabla de contenido

(a)

Título corto

Esta Ley podrá ser citada como la  Ley de Asociación Estados Unidos-Ecuador de 2022 .

(b)

Tabla de contenido

El índice de esta Ley es el siguiente:

Segundo. 1. Título abreviado; Tabla de contenido.

Segundo. 2. Hallazgos.

Segundo. 3. Sentido del Congreso.

Segundo. 4. Facilitar los vínculos económicos y comerciales.

Segundo. 5. Promoción del desarrollo económico inclusivo.

Segundo. 6. Combatir las economías ilícitas, la corrupción y la influencia extranjera negativa.

Segundo. 7. Fortalecimiento de la gobernabilidad democrática.

Segundo. 8. Fomentar la conservación y la administración.

Segundo. 9. Requisitos de información.

Segundo. 10. Puesta de sol.

2.

Recomendaciones

(a)

Recomendaciones

El Congreso llega a las siguientes conclusiones:

(1)

Estados Unidos y Ecuador tienen una historia de cooperación bilateral basada en el respeto mutuo, valores democráticos compartidos e intereses de seguridad mutuos.

(2)

El 7 de febrero de 2021 y el 11 de abril de 2021, Ecuador celebró elecciones democráticas que incluyeron partidos de todo el espectro político, allanando el camino para un progreso continuo hacia el fortalecimiento de las instituciones democráticas.

(3)

Estados Unidos y Ecuador comparten intereses estratégicos en el fortalecimiento de las instituciones democráticas de Ecuador, la generación de un crecimiento económico inclusivo y la creación de capacidad en los esfuerzos de aplicación de la ley, anticorrupción y conservación.

(4)

Históricamente, Estados Unidos y Ecuador han disfrutado de fuertes lazos comerciales, de inversión y económicos, pero Ecuador continúa enfrentando desafíos significativos para el desarrollo económico inclusivo, que incluyen:

(A)

el alto costo económico de la pandemia de COVID-19;

(B)

vulnerabilidades con respecto al creciente papel de la República Popular China en el financiamiento y refinanciamiento de la deuda de Ecuador, y en proyectos de infraestructura y sectores estratégicos de la economía ecuatoriana; y

(C)

la necesidad de desarrollar y fortalecer políticas económicas abiertas y transparentes que fortalezcan la integración del Ecuador a los mercados globales, el crecimiento económico inclusivo y las oportunidades de movilidad social ascendente para el pueblo ecuatoriano.

(5)

Desde su creación en diciembre de 2019, la Corporación Financiera de Desarrollo de los Estados Unidos ha proporcionado más de $440 000 000 en financiamiento a Ecuador.

(6)

El sistema de justicia de Ecuador ha tomado medidas importantes para combatir la corrupción y la criminalidad y aumentar la rendición de cuentas. Sin embargo, los desafíos persistentes al estado de derecho en Ecuador, incluidas las actividades de las organizaciones criminales transnacionales, la minería ilícita, la pesca ilegal, no declarada y no reglamentada (INDNR), y los actores no democráticos, presentan riesgos continuos para la estabilidad política y social en Ecuador.

(7)

Las actividades emprendidas por el Gobierno de la República Popular China en Ecuador, incluido el desarrollo del sistema de videovigilancia y reconocimiento facial ECU-911, el financiamiento de la represa Coca Codo Sinclair, administrada de manera corrupta y dañina para el medio ambiente, y el apoyo a actividades ilegales, no declaradas, y las prácticas pesqueras no reguladas alrededor de las Islas Galápagos, presentan riesgos para la gobernabilidad democrática y la biodiversidad en el país.

(8)

Ecuador, que alberga varios de los ecosistemas con mayor biodiversidad de la Tierra, incluidas las Islas Galápagos, las cabeceras del río Amazonas, la cordillera del Cóndor y la Reserva de la Biosfera Yasuní, ha visto una reducción en sus bosques tropicales entre 1990 y 2016, debido en parte a la incursión de redes criminales en áreas protegidas.

(9)

El 24 de marzo de 2021, el Senado aprobó por unanimidad la Resolución del Senado 22 (117° Congreso), reafirmando la alianza entre los Estados Unidos y la República del Ecuador, y reconociendo el restablecimiento y avance de las relaciones económicas, la seguridad y las oportunidades de desarrollo en ambas naciones.

(10)

El 13 de agosto de 2021, Estados Unidos y Ecuador celebraron la entrada en vigor del Protocolo del Acuerdo del Consejo de Comercio e Inversión entre el Gobierno de los Estados Unidos de América y el Gobierno de la República del Ecuador Relativo a Normas Comerciales y Transparencia, reconociendo los pasos que ha tomado Ecuador para disminuir la carga regulatoria innecesaria y crear un marco legal más transparente y predecible para la inversión extranjera directa en los últimos años.

3.

sentido del congreso

Es la opinión del Congreso que—

(1)

Estados Unidos debe tomar medidas adicionales para fortalecer su asociación bilateral con Ecuador, incluso mediante el desarrollo de marcos comerciales y de inversión sólidos, el aumento de la cooperación en materia de aplicación de la ley, la renovación de las actividades de la Agencia de los Estados Unidos para el Desarrollo Internacional en Ecuador y el apoyo a la respuesta y recuperación de Ecuador. de la pandemia de COVID-19, según sea necesario y apropiado; y

(2)

El fortalecimiento de la asociación entre Estados Unidos y Ecuador presenta una oportunidad para promover los intereses fundamentales de seguridad nacional de Estados Unidos y trabajar con otros socios democráticos para mantener un Hemisferio Occidental próspero, políticamente estable y democrático que sea resistente a la influencia extranjera maligna.

4.

Facilitar los lazos económicos y comerciales

El Secretario de Estado, en coordinación con el Secretario de Comercio, el Representante de Comercio de los Estados Unidos, el Secretario del Tesoro y los jefes de otros departamentos y agencias federales relevantes, según corresponda, desarrollará e implementará una estrategia para fortalecer las relaciones comerciales y económicas. lazos entre los Estados Unidos y Ecuador por—

(1)

promover la cooperación y el intercambio de información para fomentar el conocimiento y aumentar las oportunidades comerciales y de inversión entre los Estados Unidos y Ecuador;

(2)

apoyando los esfuerzos del Gobierno de Ecuador para promover un entorno comercial más abierto, transparente y competitivo, incluso mediante la reducción de las barreras comerciales, la implementación de políticas para reducir los tiempos de negociación y la mejora de la eficiencia para agilizar las operaciones aduaneras para los importadores y exportadores de todos los tamaños, en todos sectores, y en todos los puertos de entrada al Ecuador;

(3)

establecer marcos o mecanismos para revisar la sostenibilidad financiera a largo plazo y las implicaciones de seguridad de las inversiones extranjeras en Ecuador en sectores o servicios estratégicos;

(4)

establecer procesos competitivos y transparentes de selección y adquisición de proyectos de infraestructura en Ecuador que promuevan la transparencia, la competencia abierta, la sostenibilidad financiera y la adhesión sólida a los estándares y normas globales;

(5)

desarrollar programas para ayudar al Gobierno de Ecuador a mejorar la eficiencia y la transparencia en la administración aduanera, incluso mediante el apoyo a los esfuerzos continuos del Gobierno de Ecuador para digitalizar su proceso aduanero y aceptar los documentos electrónicos requeridos para la importación, exportación y tránsito de mercancías bajo estándares internacionales específicos , así como la capacitación relacionada con la agilización aduanera, la seguridad, la eficiencia y la competitividad;

(6)

estimular la transformación digital que avanzaría—

(A)

la provisión de servicios gubernamentales digitalizados con el mayor potencial para mejorar la transparencia, reducir los costos comerciales y ampliar el acceso de los ciudadanos a los servicios públicos y la información pública;

(B)

la provisión de acceso transparente y asequible a Internet e infraestructura digital; y

(C)

mejores prácticas para mitigar los riesgos para la infraestructura digital al hacer negocios con redes de comunicación y cadenas de suministro de comunicaciones con equipos y servicios de empresas con vínculos estrechos o susceptibles a presiones de gobiernos o servicios de seguridad sin controles legales confiables sobre los poderes gubernamentales; y

(7)

identificar, según corresponda, un papel para la Corporación Financiera de Desarrollo Internacional de los Estados Unidos, la Corporación del Desafío del Milenio, la Agencia de los Estados Unidos para el Desarrollo Internacional y el sector privado de los Estados Unidos en el apoyo a los esfuerzos para aumentar la inversión del sector privado y fortalecer la prosperidad económica.

5.

Promoción del desarrollo económico inclusivo

El Administrador de la Agencia de los Estados Unidos para el Desarrollo Internacional, en coordinación con el Secretario de Estado y los jefes de otros departamentos y agencias federales relevantes, según corresponda, desarrollará e implementará una estrategia y programas relacionados para apoyar el desarrollo económico inclusivo en todo el territorio nacional de Ecuador. por-

(1)

facilitar un mayor acceso a financiamiento público y privado, inversiones de capital, subvenciones y análisis de mercado para pequeñas y medianas empresas;

(2)

brindar asistencia técnica a los gobiernos locales para formular y promulgar planes de desarrollo local que inviertan en las comunidades indígenas y afroecuatorianas;

(3)

conectar las redes agrícolas rurales, incluidas las redes agrícolas indígenas y afroecuatorianas, con los consumidores en los centros urbanos y los mercados de exportación, incluso a través de programas de construcción y mantenimiento de infraestructura que están sujetos a auditorías y diseñados cuidadosamente para minimizar el daño ambiental potencial;

(4)

asociarse con los gobiernos locales, el sector privado y las organizaciones locales de la sociedad civil, incluidas las organizaciones que representan a las comunidades marginadas y las organizaciones religiosas, para brindar capacitación e inversiones en apoyo de iniciativas que brindan alternativas legales y económicamente viables para participar en economías ilegales; y

(5)

conectar las empresas pesqueras a pequeña escala con los consumidores y los mercados de exportación, a fin de reducir la vulnerabilidad a las redes delictivas organizadas.

6.

Combatir las economías ilícitas, la corrupción y la influencia extranjera negativa

El Secretario de Estado desarrollará e implementará una estrategia y programas relacionados para aumentar la capacidad del sistema de justicia y las autoridades encargadas de hacer cumplir la ley de Ecuador para combatir las economías ilícitas, la corrupción, las organizaciones criminales transnacionales y la influencia dañina de actores nacionales y extranjeros malignos mediante:

(1)

brindar asistencia técnica y apoyo a unidades especializadas dentro de la Fiscalía General para combatir la corrupción y promover y proteger los derechos humanos reconocidos internacionalmente en Ecuador, incluida la Unidad de Transparencia y Anticorrupción, la Unidad Antilavado de Activos, el Grupo de Trabajo para Combatir la Corrupción en Centroamérica, y la Unidad de Delitos Ambientales;

(2)

fortalecer la asistencia bilateral y el apoyo complementario a través de mecanismos anticorrupción multilaterales, según sea necesario y apropiado, para contrarrestar la corrupción y recuperar activos derivados de la corrupción, incluso mediante el fortalecimiento de inspectores generales independientes para rastrear y reducir la corrupción;

(3)

mejorar la capacidad técnica de los fiscales y las instituciones financieras en Ecuador para combatir la corrupción mediante—

(A)

detectar e investigar transacciones financieras sospechosas y realizar decomisos de activos y análisis criminal; y

(B)

combatir el lavado de dinero, los delitos financieros y la extorsión;

(4)

proporcionar asistencia técnica y apoyo material (incluidos, según corresponda, radares, embarcaciones y equipos de comunicaciones) a unidades especializadas examinadas de la policía nacional de Ecuador y las fuerzas armadas para desbaratar, degradar y desmantelar organizaciones involucradas en el tráfico ilícito de narcóticos, actividades delictivas transnacionales, la minería ilícita y la pesca ilegal, no reglamentada y no declarada, entre otras actividades ilícitas;

(5)

brindar asistencia técnica para abordar los desafíos relacionados con el sistema penitenciario y correccional de Ecuador;

(6)

fortalecer el marco regulatorio de la minería a través de la colaboración con instituciones ecuatorianas clave, como la Comisión Especial para el Control de la Minería Ilegal del Ministerio del Interior y la Unidad de Investigación de Delitos Mineros de la Policía Nacional, y brindando asistencia técnica en apoyo de sus actividades de aplicación de la ley;

(7)

proporcionar asistencia técnica a jueces, fiscales y defensores del pueblo para aumentar la capacidad de hacer cumplir las leyes contra el tráfico y la trata de personas, la minería ilícita, la tala ilegal, la pesca ilegal, no declarada y no reglamentada (INDNR) y otras actividades económicas ilícitas;

(8)

brindar apoyo al Gobierno de Ecuador para prevenir la pesca ilegal, no declarada y no reglamentada, incluso mediante la expansión de las capacidades de detección y respuesta, y el uso de tecnología oscura de rastreo de embarcaciones;

(9)

apoyar los esfuerzos multilaterales para detener la pesca ilegal, no declarada y no reglamentada con los países vecinos de América del Sur y dentro de la Organización Regional de Ordenación Pesquera del Pacífico Sur;

(10)

ayudar en los esfuerzos del Gobierno de Ecuador para proteger a los defensores de los derechos humanos reconocidos internacionalmente, incluso a través del trabajo de la Defensoría del Pueblo de Ecuador, y alentando la inclusión de las comunidades indígenas y afroecuatorianas y las organizaciones de la sociedad civil en este proceso;

(11)

apoyar los esfuerzos para mejorar la transparencia, mantener la rendición de cuentas y desarrollar la capacidad dentro de la Oficina del Contralor General;

(12)

mejorar la capacidad institucional y las capacidades técnicas de las instituciones de defensa y seguridad de Ecuador para llevar a cabo misiones de seguridad nacional o regional, incluso a través de la cooperación bilateral y multilateral regular, el financiamiento militar extranjero, la educación militar internacional y los programas de capacitación, de conformidad con las leyes y regulaciones ecuatorianas aplicables;

(13)

mejorar la gestión portuaria y las asociaciones de seguridad marítima para interrumpir, degradar y desmantelar las redes criminales transnacionales y facilitar el flujo legítimo de personas, bienes y servicios; y

(14)

fortalecer la cooperación en ciberseguridad—

(A)

para responder eficazmente a las amenazas a la seguridad cibernética, incluidas las amenazas patrocinadas por el estado;

(B)

compartir las mejores prácticas para combatir tales amenazas;

(C)

ayudar a desarrollar e implementar arquitecturas de información que respeten los derechos de privacidad individuales y reduzcan el riesgo de que los datos recopilados a través de dichos sistemas sean explotados por actores estatales y no estatales maliciosos;

(D)

fortalecer la resiliencia contra los ciberataques, la desinformación y la propaganda; y

(MI)

para fortalecer la resiliencia de la infraestructura crítica.

7.

Fortalecimiento de la gobernabilidad democrática

(a)

Fortalecimiento de la gobernabilidad democrática

El Secretario de Estado, en coordinación con el Administrador de la Agencia de los Estados Unidos para el Desarrollo Internacional, debe desarrollar e implementar iniciativas para fortalecer la gobernabilidad democrática en el Ecuador apoyando—

(1)

medidas para mejorar la capacidad de las instituciones gubernamentales nacionales y subnacionales para gobernar a través de procesos transparentes, inclusivos y democráticos;

(2)

esfuerzos que mejoren de manera mensurable la capacidad de los actores y partidos políticos para fortalecer las instituciones democráticas y el estado de derecho;

(3)

iniciativas para fortalecer la gobernabilidad democrática, incluida la lucha contra la corrupción política, administrativa y judicial y la mejora de la transparencia de la administración de los presupuestos públicos; y

(4)

los esfuerzos de las organizaciones de la sociedad civil y los medios independientes—

(A)

supervisar al Gobierno del Ecuador ya la Asamblea Nacional del Ecuador;

(B)

promover iniciativas que fortalezcan la gobernabilidad democrática, los estándares anticorrupción y la transparencia del sector público y privado; y

(C)

fomentar el compromiso político entre el Gobierno de Ecuador, incluida la Asamblea Nacional de Ecuador, y todos los sectores de la sociedad ecuatoriana, incluidas las mujeres, las comunidades indígenas y las comunidades afroecuatorianas.

(b)

Fortalecimiento legislativo

El Administrador de la Agencia de los Estados Unidos para el Desarrollo Internacional, trabajando a través del Consorcio para el Fortalecimiento de Elecciones y Procesos Políticos o cualquier mecanismo equivalente o sucesor, desarrollará e implementará programas para fortalecer la Asamblea Nacional del Ecuador proporcionando capacitación y asistencia técnica a:

(1)

miembros y cargos de comités de la Asamblea Nacional del Ecuador, incluyendo el Comité de Ética y el Comité de Auditoría;

(2)

ayudar en la creación de entidades que puedan ofrecer investigación y análisis completos e independientes sobre asuntos legislativos y de control pendientes ante la Asamblea Nacional, incluidos asuntos presupuestarios y económicos; y

(3)

mejorar la gobernabilidad democrática y la transparencia del gobierno, incluso a través de una legislación efectiva.

(C)

Cooperación legislativa bilateral

En la medida de lo posible, al implementar los programas requeridos bajo la subsección (b), el Administrador de la Agencia de los Estados Unidos para el Desarrollo Internacional debe facilitar las reuniones y la colaboración entre los miembros del Congreso de los Estados Unidos y la Asamblea Nacional del Ecuador.

8.

Fomentar la conservación y la administración

El Administrador de la Agencia de los Estados Unidos para el Desarrollo Internacional, en coordinación con el Secretario de Estado y los jefes de otros departamentos y agencias federales relevantes, desarrollará e implementará programas y mejorará los programas existentes, según sea necesario y apropiado, para mejorar la conservación del ecosistema y mejorar la administración eficaz de los recursos naturales del Ecuador mediante—

(1)

brindar asistencia técnica al Ministerio del Medio Ambiente de Ecuador para salvaguardar los parques nacionales y los bosques protegidos y las especies protegidas, al tiempo que promueve la participación de las comunidades indígenas en este proceso;

(2)

fortalecer la capacidad de las comunidades para acceder al derecho a la consulta previa, codificado en el artículo 57 de la Constitución Política del Ecuador y leyes conexas, decretos ejecutivos, actos administrativos y reglamentos ministeriales;

(3)

apoyar a las comunidades indígenas y afroecuatorianas a medida que crean conciencia sobre las amenazas a las tierras ancestrales biodiversas, incluso a través del apoyo a los medios locales en dichas comunidades y asistencia técnica para monitorear actividades ilícitas;

(4)

asociarse con el Gobierno de Ecuador para apoyar la reforestación y mejorar la calidad del agua de ríos, lagos y costas;

(5)

brindar asistencia a las comunidades afectadas por la minería ilegal y la deforestación; y

(6)

Fomentar mecanismos de cooperación en preparación para emergencias y recuperación rápida de desastres naturales, incluso mediante:

(A)

establecer centros regionales de preparación, recuperación y gestión de emergencias para facilitar una respuesta rápida a la encuesta y ayudar a mantener la planificación sobre las necesidades anticipadas de desastres regionales y los posibles recursos; y

(B)

capacitar a los funcionarios de recuperación de desastres en las últimas técnicas y lecciones aprendidas de las experiencias de los Estados Unidos.

9.

Los requisitos de información

(a)

Secretario de Estado

El Secretario de Estado, en coordinación con los jefes de otros departamentos y agencias federales relevantes como se describe en las secciones 4, 6 y 7 (a), deberá:

(1)

a más tardar 180 días después de la fecha de promulgación de esta Ley, presentar a las comisiones correspondientes del Congreso una estrategia integral para abordar los requisitos descritos en las secciones 4, 6 y 7(a); y

(2)

a más tardar 2 años y 4 años después de presentar la estrategia integral conforme al párrafo (1), presentar a los comités del Congreso apropiados un informe que describa la implementación de la estrategia.

(b)

Administrador de la Agencia de los Estados Unidos para el Desarrollo Internacional

El Administrador de la Agencia de los Estados Unidos para el Desarrollo Internacional, en coordinación con los jefes de otros departamentos y agencias federales relevantes como se describe en las secciones 5, 7 (b) y 8, deberá:

(1)

a más tardar 180 días después de la fecha de promulgación de esta Ley, presentar a las comisiones correspondientes del Congreso una estrategia integral para abordar los requisitos descritos en las secciones 4, 7 (b) y 8; y

(2)

a más tardar 2 años y 4 años después de presentar la estrategia integral conforme al párrafo (1), presentar a los comités del Congreso apropiados un informe que describa la implementación de la estrategia.

(C)

Envío

Las estrategias e informes requeridos en los incisos (a) y (b) podrán presentarse a las comisiones correspondientes del Congreso como estrategias e informes conjuntos.

(d)

Comités del Congreso apropiados

En esta Ley, el término  comités apropiados del Congreso  significa el Comité de Relaciones Exteriores del Senado y el Comité de Relaciones Exteriores de la Cámara de Representantes.

10

Puesta de sol

Esta Ley terminará en la fecha que sea 5 años después de la fecha de promulgación de esta Ley.

1.

Título corto; Tabla de contenido

(a)

Título corto

Esta Ley podrá ser citada como la  Ley de Asociación Estados Unidos-Ecuador de 2022 .

(b)

Tabla de contenido

El índice de esta Ley es el siguiente:

Segundo. 1. Título abreviado; Tabla de contenido.

Segundo. 2. Hallazgos.

Segundo. 3. Sentido del Congreso.

Segundo. 4. Facilitar los vínculos económicos y comerciales.

Segundo. 5. Promoción del desarrollo económico inclusivo.

Segundo. 6. Combatir las economías ilícitas, la corrupción y la influencia extranjera negativa.

Segundo. 7. Fortalecimiento de la gobernabilidad democrática.

Segundo. 8. Fomentar la conservación y la administración.

Segundo. 9. Autorización para el traslado de embarcaciones de Guardacostas excedentes.

Segundo. 10. Requisitos de información.

Segundo. 11. Puesta de sol.

2.

Recomendaciones

(a)

Recomendaciones

El Congreso llega a las siguientes conclusiones:

(1)

Estados Unidos y Ecuador tienen una historia de cooperación bilateral basada en el respeto mutuo, valores democráticos compartidos e intereses de seguridad mutuos.

(2)

El 7 de febrero de 2021 y el 11 de abril de 2021, Ecuador celebró elecciones democráticas que incluyeron partidos de todo el espectro político, allanando el camino para un progreso continuo hacia el fortalecimiento de las instituciones democráticas.

(3)

Estados Unidos y Ecuador comparten intereses estratégicos en el fortalecimiento de las instituciones democráticas de Ecuador, la generación de un crecimiento económico inclusivo y la creación de capacidad en los esfuerzos de aplicación de la ley, anticorrupción y conservación.

(4)

Históricamente, Estados Unidos y Ecuador han disfrutado de fuertes lazos comerciales, de inversión y económicos, pero Ecuador continúa enfrentando desafíos significativos para el desarrollo económico inclusivo, que incluyen:

(A)

el alto costo económico de la pandemia de COVID-19;

(B)

vulnerabilidades con respecto al creciente papel de la República Popular China en el financiamiento y refinanciamiento de la deuda de Ecuador, y en proyectos de infraestructura y sectores estratégicos de la economía ecuatoriana; y

(C)

la necesidad de desarrollar y fortalecer políticas económicas abiertas y transparentes que fortalezcan la integración del Ecuador a los mercados globales, el crecimiento económico inclusivo y las oportunidades de movilidad social ascendente para el pueblo ecuatoriano.

(5)

Desde su creación en diciembre de 2019, la Corporación Financiera de Desarrollo de los Estados Unidos ha proporcionado más de $440 000 000 en financiamiento a Ecuador.

(6)

El sistema de justicia de Ecuador ha tomado medidas importantes para combatir la corrupción y la criminalidad y aumentar la rendición de cuentas. Sin embargo, los desafíos persistentes al estado de derecho en Ecuador, incluidas las actividades de las organizaciones criminales transnacionales, la minería ilícita, la pesca ilegal, no declarada y no reglamentada (INDNR), y los actores no democráticos, presentan riesgos continuos para la estabilidad política y social en Ecuador.

(7)

Las actividades emprendidas por el Gobierno de la República Popular China en Ecuador, incluido el desarrollo del sistema de videovigilancia y reconocimiento facial ECU-911, el financiamiento de la represa Coca Codo Sinclair, administrada de manera corrupta y dañina para el medio ambiente, y el apoyo a actividades ilegales, no declaradas, y las prácticas pesqueras no reguladas alrededor de las Islas Galápagos, presentan riesgos para la gobernabilidad democrática y la biodiversidad en el país.

(8)

Ecuador, que alberga varios de los ecosistemas con mayor biodiversidad de la Tierra, incluidas las Islas Galápagos, las cabeceras del río Amazonas, la cordillera del Cóndor y la Reserva de la Biosfera Yasuní, ha visto una reducción en sus bosques tropicales entre 1990 y 2016, debido en parte a la incursión de redes criminales en áreas protegidas.

(9)

El 24 de marzo de 2021, el Senado aprobó por unanimidad la Resolución del Senado 22 (117° Congreso), reafirmando la alianza entre los Estados Unidos y la República del Ecuador, y reconociendo el restablecimiento y avance de las relaciones económicas, la seguridad y las oportunidades de desarrollo en ambas naciones.

(10)

El 13 de agosto de 2021, Estados Unidos y Ecuador celebraron la entrada en vigor del Protocolo del Acuerdo del Consejo de Comercio e Inversión entre el Gobierno de los Estados Unidos de América y el Gobierno de la República del Ecuador Relativo a Normas Comerciales y Transparencia, reconociendo los pasos que ha tomado Ecuador para disminuir la carga regulatoria innecesaria y crear un marco legal más transparente y predecible para la inversión extranjera directa en los últimos años.

3.

sentido del congreso

Es la opinión del Congreso que—

(1)

Estados Unidos debe tomar medidas adicionales para fortalecer su asociación bilateral con Ecuador, incluso mediante el desarrollo de marcos comerciales y de inversión sólidos, el aumento de la cooperación en materia de aplicación de la ley, la renovación de las actividades de la Agencia de los Estados Unidos para el Desarrollo Internacional en Ecuador y el apoyo a la respuesta y recuperación de Ecuador. de la pandemia de COVID-19, según sea necesario y apropiado; y

(2)

El fortalecimiento de la asociación entre Estados Unidos y Ecuador presenta una oportunidad para promover los intereses fundamentales de seguridad nacional de Estados Unidos y trabajar con otros socios democráticos para mantener un Hemisferio Occidental próspero, políticamente estable y democrático que sea resistente a la influencia extranjera maligna.

4.

Facilitar los lazos económicos y comerciales

El Secretario de Estado, en coordinación con el Secretario de Comercio, el Representante de Comercio de los Estados Unidos, el Secretario del Tesoro y los jefes de otros departamentos y agencias federales relevantes, según corresponda, desarrollará e implementará una estrategia para fortalecer las relaciones comerciales y económicas. lazos entre los Estados Unidos y Ecuador por—

(1)

promover la cooperación y el intercambio de información para fomentar el conocimiento y aumentar las oportunidades comerciales y de inversión entre los Estados Unidos y Ecuador;

(2)

apoyando los esfuerzos del Gobierno de Ecuador para promover un entorno comercial más abierto, transparente y competitivo, incluso mediante la reducción de las barreras comerciales, la implementación de políticas para reducir los tiempos de negociación y la mejora de la eficiencia para agilizar las operaciones aduaneras para los importadores y exportadores de todos los tamaños, en todos sectores, y en todos los puertos de entrada al Ecuador;

(3)

establecer marcos o mecanismos para revisar la sostenibilidad financiera a largo plazo y las implicaciones de seguridad de las inversiones extranjeras en Ecuador en sectores o servicios estratégicos;

(4)

establecer procesos competitivos y transparentes de selección y adquisición de proyectos de infraestructura en Ecuador que promuevan la transparencia, la competencia abierta, la sostenibilidad financiera y la adhesión sólida a los estándares y normas globales;

(5)

desarrollar programas para ayudar al Gobierno de Ecuador a mejorar la eficiencia y la transparencia en la administración aduanera, incluso mediante el apoyo a los esfuerzos continuos del Gobierno de Ecuador para digitalizar su proceso aduanero y aceptar los documentos electrónicos requeridos para la importación, exportación y tránsito de mercancías bajo estándares internacionales específicos , así como la capacitación relacionada con la agilización aduanera, la seguridad, la eficiencia y la competitividad;

(6)

estimular la transformación digital que avanzaría—

(A)

la provisión de servicios gubernamentales digitalizados con el mayor potencial para mejorar la transparencia, reducir los costos comerciales y ampliar el acceso de los ciudadanos a los servicios públicos y la información pública;

(B)

la provisión de acceso transparente y asequible a Internet e infraestructura digital; y

(C)

mejores prácticas para mitigar los riesgos para la infraestructura digital al hacer negocios con redes de comunicación y cadenas de suministro de comunicaciones con equipos y servicios de empresas con vínculos estrechos o susceptibles a presiones de gobiernos o servicios de seguridad sin controles legales confiables sobre los poderes gubernamentales; y

(7)

identificar, según corresponda, un papel para la Corporación Financiera de Desarrollo Internacional de los Estados Unidos, la Corporación del Desafío del Milenio, la Agencia de los Estados Unidos para el Desarrollo Internacional y el sector privado de los Estados Unidos en el apoyo a los esfuerzos para aumentar la inversión del sector privado y fortalecer la prosperidad económica.

5.

Promoción del desarrollo económico inclusivo

El Administrador de la Agencia de los Estados Unidos para el Desarrollo Internacional, en coordinación con el Secretario de Estado y los jefes de otros departamentos y agencias federales relevantes, según corresponda, desarrollará e implementará una estrategia y programas relacionados para apoyar el desarrollo económico inclusivo en todo el territorio nacional de Ecuador. por-

(1)

facilitar un mayor acceso a financiamiento público y privado, inversiones de capital, subvenciones y análisis de mercado para pequeñas y medianas empresas;

(2)

brindar asistencia técnica a los gobiernos locales para formular y promulgar planes de desarrollo local que inviertan en las comunidades indígenas y afroecuatorianas;

(3)

conectar las redes agrícolas rurales, incluidas las redes agrícolas indígenas y afroecuatorianas, con los consumidores en los centros urbanos y los mercados de exportación, incluso a través de programas de construcción y mantenimiento de infraestructura que están sujetos a auditorías y diseñados cuidadosamente para minimizar el daño ambiental potencial;

(4)

asociarse con los gobiernos locales, el sector privado y las organizaciones locales de la sociedad civil, incluidas las organizaciones que representan a las comunidades marginadas y las organizaciones religiosas, para brindar capacitación e inversiones en apoyo de iniciativas que brindan alternativas legales y económicamente viables para participar en economías ilegales; y

(5)

conectar las empresas pesqueras a pequeña escala con los consumidores y los mercados de exportación, a fin de reducir la vulnerabilidad a las redes delictivas organizadas.

6.

Combatir las economías ilícitas, la corrupción y la influencia extranjera negativa

El Secretario de Estado desarrollará e implementará una estrategia y programas relacionados para aumentar la capacidad del sistema de justicia y las autoridades encargadas de hacer cumplir la ley de Ecuador para combatir las economías ilícitas, la corrupción, las organizaciones criminales transnacionales y la influencia dañina de actores nacionales y extranjeros malignos mediante:

(1)

brindar asistencia técnica y apoyo a unidades especializadas dentro de la Fiscalía General para combatir la corrupción y promover y proteger los derechos humanos reconocidos internacionalmente en Ecuador, incluida la Unidad de Transparencia y Anticorrupción, la Unidad Antilavado de Activos, el Grupo de Trabajo para Combatir la Corrupción en Centroamérica, y la Unidad de Delitos Ambientales;

(2)

fortalecer la asistencia bilateral y el apoyo complementario a través de mecanismos anticorrupción multilaterales, según sea necesario y apropiado, para contrarrestar la corrupción y recuperar activos derivados de la corrupción, incluso mediante el fortalecimiento de inspectores generales independientes para rastrear y reducir la corrupción;

(3)

mejorar la capacidad técnica de los fiscales y las instituciones financieras en Ecuador para combatir la corrupción mediante—

(A)

detectar e investigar transacciones financieras sospechosas y realizar decomisos de activos y análisis criminal; y

(B)

combatir el lavado de dinero, los delitos financieros y la extorsión;

(4)

proporcionar asistencia técnica y apoyo material (incluidos, según corresponda, radares, embarcaciones y equipos de comunicaciones) a unidades especializadas examinadas de la policía nacional de Ecuador y las fuerzas armadas para desbaratar, degradar y desmantelar organizaciones involucradas en el tráfico ilícito de narcóticos, actividades delictivas transnacionales, la minería ilícita y la pesca ilegal, no reglamentada y no declarada, entre otras actividades ilícitas;

(5)

brindar asistencia técnica para abordar los desafíos relacionados con el sistema penitenciario y correccional de Ecuador;

(6)

fortalecer el marco regulatorio de la minería a través de la colaboración con instituciones ecuatorianas clave, como la Comisión Especial para el Control de la Minería Ilegal del Ministerio del Interior y la Unidad de Investigación de Delitos Mineros de la Policía Nacional, y brindando asistencia técnica en apoyo de sus actividades de aplicación de la ley;

(7)

proporcionar asistencia técnica a jueces, fiscales y defensores del pueblo para aumentar la capacidad de hacer cumplir las leyes contra el tráfico y la trata de personas, la minería ilícita, la tala ilegal, la pesca ilegal, no declarada y no reglamentada (INDNR) y otras actividades económicas ilícitas;

(8)

brindar apoyo al Gobierno de Ecuador para prevenir la pesca ilegal, no declarada y no reglamentada, incluso mediante la expansión de las capacidades de detección y respuesta, y el uso de tecnología oscura de rastreo de embarcaciones;

(9)

apoyar los esfuerzos multilaterales para detener la pesca ilegal, no declarada y no reglamentada con los países vecinos de América del Sur y dentro de la Organización Regional de Ordenación Pesquera del Pacífico Sur;

(10)

ayudar en los esfuerzos del Gobierno de Ecuador para proteger a los defensores de los derechos humanos reconocidos internacionalmente, incluso a través del trabajo de la Defensoría del Pueblo de Ecuador, y alentando la inclusión de las comunidades indígenas y afroecuatorianas y las organizaciones de la sociedad civil en este proceso;

(11)

apoyar los esfuerzos para mejorar la transparencia, mantener la rendición de cuentas y desarrollar la capacidad dentro de la Oficina del Contralor General;

(12)

mejorar la capacidad institucional y las capacidades técnicas de las instituciones de defensa y seguridad de Ecuador para llevar a cabo misiones de seguridad nacional o regional, incluso a través de la cooperación bilateral y multilateral regular, el financiamiento militar extranjero, la educación militar internacional y los programas de capacitación, de conformidad con las leyes y regulaciones ecuatorianas aplicables;

(13)

mejorar la gestión portuaria y las asociaciones de seguridad marítima para interrumpir, degradar y desmantelar las redes criminales transnacionales y facilitar el flujo legítimo de personas, bienes y servicios; y

(14)

fortalecer la cooperación en ciberseguridad—

(A)

para responder eficazmente a las amenazas a la seguridad cibernética, incluidas las amenazas patrocinadas por el estado;

(B)

compartir las mejores prácticas para combatir tales amenazas;

(C)

ayudar a desarrollar e implementar arquitecturas de información que respeten los derechos de privacidad individuales y reduzcan el riesgo de que los datos recopilados a través de dichos sistemas sean explotados por actores estatales y no estatales maliciosos;

(D)

fortalecer la resiliencia contra los ciberataques, la desinformación y la propaganda; y

(MI)

para fortalecer la resiliencia de la infraestructura crítica.

7.

Fortalecimiento de la gobernabilidad democrática

(a)

Fortalecimiento de la gobernabilidad democrática

El Secretario de Estado, en coordinación con el Administrador de la Agencia de los Estados Unidos para el Desarrollo Internacional, debe desarrollar e implementar iniciativas para fortalecer la gobernabilidad democrática en el Ecuador apoyando—

(1)

medidas para mejorar la capacidad de las instituciones gubernamentales nacionales y subnacionales para gobernar a través de procesos transparentes, inclusivos y democráticos;

(2)

esfuerzos que mejoren de manera mensurable la capacidad de los actores y partidos políticos para fortalecer las instituciones democráticas y el estado de derecho;

(3)

iniciativas para fortalecer la gobernabilidad democrática, incluida la lucha contra la corrupción política, administrativa y judicial y la mejora de la transparencia de la administración de los presupuestos públicos; y

(4)

los esfuerzos de las organizaciones de la sociedad civil y los medios independientes—

(A)

supervisar al Gobierno del Ecuador ya la Asamblea Nacional del Ecuador;

(B)

promover iniciativas que fortalezcan la gobernabilidad democrática, los estándares anticorrupción y la transparencia del sector público y privado; y

(C)

fomentar el compromiso político entre el Gobierno de Ecuador, incluida la Asamblea Nacional de Ecuador, y todos los sectores de la sociedad ecuatoriana, incluidas las mujeres, las comunidades indígenas y las comunidades afroecuatorianas.

(b)

Fortalecimiento legislativo

El Administrador de la Agencia de los Estados Unidos para el Desarrollo Internacional, trabajando a través del Consorcio para el Fortalecimiento de Elecciones y Procesos Políticos o cualquier mecanismo equivalente o sucesor, desarrollará e implementará programas para fortalecer la Asamblea Nacional del Ecuador proporcionando capacitación y asistencia técnica a:

(1)

miembros y cargos de comités de la Asamblea Nacional del Ecuador, incluyendo el Comité de Ética y el Comité de Auditoría;

(2)

ayudar en la creación de entidades que puedan ofrecer investigación y análisis completos e independientes sobre asuntos legislativos y de control pendientes ante la Asamblea Nacional, incluidos asuntos presupuestarios y económicos; y

(3)

mejorar la gobernabilidad democrática y la transparencia del gobierno, incluso a través de una legislación efectiva.

(C)

Cooperación legislativa bilateral

En la medida de lo posible, al implementar los programas requeridos bajo la subsección (b), el Administrador de la Agencia de los Estados Unidos para el Desarrollo Internacional debe facilitar las reuniones y la colaboración entre los miembros del Congreso de los Estados Unidos y la Asamblea Nacional del Ecuador.

8.

Fomentar la conservación y la administración

El Administrador de la Agencia de los Estados Unidos para el Desarrollo Internacional, en coordinación con el Secretario de Estado y los jefes de otros departamentos y agencias federales relevantes, desarrollará e implementará programas y mejorará los programas existentes, según sea necesario y apropiado, para mejorar la conservación del ecosistema y mejorar la administración eficaz de los recursos naturales del Ecuador mediante—

(1)

brindar asistencia técnica al Ministerio del Medio Ambiente de Ecuador para salvaguardar los parques nacionales y los bosques protegidos y las especies protegidas, al tiempo que promueve la participación de las comunidades indígenas en este proceso;

(2)

fortalecer la capacidad de las comunidades para acceder al derecho a la consulta previa, codificado en el artículo 57 de la Constitución Política del Ecuador y leyes conexas, decretos ejecutivos, actos administrativos y reglamentos ministeriales;

(3)

apoyar a las comunidades indígenas y afroecuatorianas a medida que crean conciencia sobre las amenazas a las tierras ancestrales biodiversas, incluso a través del apoyo a los medios locales en dichas comunidades y asistencia técnica para monitorear actividades ilícitas;

(4)

asociarse con el Gobierno de Ecuador para apoyar la reforestación y mejorar la calidad del agua de ríos, lagos y costas;

(5)

brindar asistencia a las comunidades afectadas por la minería ilegal y la deforestación; y

(6)

Fomentar mecanismos de cooperación en preparación para emergencias y recuperación rápida de desastres naturales, incluso mediante:

(A)

establecer centros regionales de preparación, recuperación y gestión de emergencias para facilitar una respuesta rápida a la encuesta y ayudar a mantener la planificación sobre las necesidades anticipadas de desastres regionales y los posibles recursos; y

(B)

capacitar a los funcionarios de recuperación de desastres en las últimas técnicas y lecciones aprendidas de las experiencias de los Estados Unidos.

9.

Autorización para transferir embarcaciones de la Guardia Costera en exceso

(a)

sentido del congreso

Es la opinión del Congreso que los Estados Unidos deben emprender esfuerzos para expandir la cooperación con el Gobierno de Ecuador para—

(1)

garantizar la protección de la Reserva Marina de Galápagos;

(2)

disuadir la pesca ilegal, no declarada y no reglamentada; y

(3)

aumentar la interdicción del tráfico de estupefacientes y otras formas de tráfico ilícito.

(b)

Autoridad para transferir el exceso de embarcaciones de la Guardia Costera al Gobierno de Ecuador

El Presidente llevará a cabo una evaluación conjunta con el Gobierno de Ecuador para garantizar que exista suficiente capacidad para mantener los cúteres de clase Island. Una vez completada una evaluación favorable, el Presidente está autorizado a transferir hasta dos cúteres clase ISLAND al Gobierno de Ecuador como artículos de defensa en exceso de conformidad con la autoridad de la sección 516 de la Ley de Asistencia Extranjera ( 22 USC 2321j ).

(C)

Subvenciones no contabilizadas en el total anual de artículos de defensa en exceso transferidos

El valor de un buque transferido a otro país sobre la base de una subvención de conformidad con la autoridad provista por la subsección (b) no se contará contra el valor total de los artículos de defensa en exceso transferidos en cualquier año fiscal bajo la sección 516 de la Ley de Asistencia Extranjera de 1961 ( 22 USC 2321j ).

(d)

Costos de transferencias

Cualquier gasto incurrido por los Estados Unidos en relación con una transferencia autorizada por esta sección se cargará al destinatario sin perjuicio de la sección 516(e) de la Ley de Asistencia Extranjera de 1961 ( 22 USC 2321j(e) ).

(mi)

Reparación y reacondicionamiento en astilleros de Estados Unidos

En la medida de lo posible, el Presidente exigirá, como condición para la transferencia de una embarcación en virtud de esta sección, que el destinatario al que se transfiera la embarcación tenga la reparación o renovación de la embarcación según sea necesario, antes de que la embarcación se una a la fuerzas navales de ese destinatario, realizado en un astillero ubicado en los Estados Unidos.

(F)

Caducidad de la autoridad

La autoridad para transferir una embarcación bajo esta sección expirará al final del período de 3 años a partir de la fecha de promulgación de esta Ley.

10

Los requisitos de información

(a)

secretario de Estado

El Secretario de Estado, en coordinación con los jefes de otros departamentos y agencias federales relevantes como se describe en las secciones 4, 6 y 7 (a), deberá:

(1)

a más tardar 180 días después de la fecha de promulgación de esta Ley, presentar a las comisiones correspondientes del Congreso una estrategia integral para abordar los requisitos descritos en las secciones 4, 6 y 7(a); y

(2)

a más tardar 2 años y 4 años después de presentar la estrategia integral conforme al párrafo (1), presentar a los comités del Congreso apropiados un informe que describa la implementación de la estrategia.

(b)

Administrador de la Agencia de los Estados Unidos para el Desarrollo Internacional

El Administrador de la Agencia de los Estados Unidos para el Desarrollo Internacional, en coordinación con los jefes de otros departamentos y agencias federales relevantes como se describe en las secciones 5, 7 (b) y 8, deberá:

(1)

a más tardar 180 días después de la fecha de promulgación de esta Ley, presentar a los comités del Congreso correspondientes una estrategia integral para abordar los requisitos descritos en las secciones 4, 7 (b) y 8; y

(2)

a más tardar 2 años y 4 años después de presentar la estrategia integral conforme al párrafo (1), presentar a los comités del Congreso apropiados un informe que describa la implementación de la estrategia.

(C)

Envío

Las estrategias e informes requeridos en los incisos (a) y (b) podrán presentarse a las comisiones correspondientes del Congreso como estrategias e informes conjuntos.

(d)

Comités del Congreso apropiados

En esta ley, el término  comités apropiados del Congreso  significa el Comité de Relaciones Exteriores del Senado y el Comité de Relaciones Exteriores de la Cámara de Representantes.

11

Puesta de sol

Esta Ley terminará en la fecha que sea 5 años después de la fecha de promulgación de esta Ley.

4 de abril (día legislativo, 31 de marzo), 2022

Reportado con una enmienda

2d Session

S. 3591

IN THE SENATE OF THE UNITED STATES

February 7 (legislative day, February 3), 2022

 (for himself, Mr. RischMr. KaineMr. RubioMr. CassidyMr. Coons, and Mr. Cardin) introduced the following bill; which was read twice and referred to the Committee on Foreign Relations

April 4 (legislative day, March 31), 2022

Reported by , with an amendment

Strike out all after the enacting clause and insert the part printed in italic

A BILL

To strengthen the bilateral partnership between the United States and Ecuador in support of democratic institutions and rule of law, sustainable and inclusive economic growth, and conservation.

1.

Short title; table of contents

(a)

Short title

This Act may be cited as the United States-Ecuador Partnership Act of 2022.

(b)

Table of contents

The table of contents for this Act is as follows:

Sec. 1. Short title; table of contents.

Sec. 2. Findings.

Sec. 3. Sense of Congress.

Sec. 4. Facilitating economic and commercial ties.

Sec. 5. Promoting inclusive economic development.

Sec. 6. Combating illicit economies, corruption, and negative foreign influence.

Sec. 7. Strengthening democratic governance.

Sec. 8. Fostering conservation and stewardship.

Sec. 9. Reporting requirements.

Sec. 10. Sunset.

2.

Findings

(a)

Findings

Congress makes the following findings:

(1)

The United States and Ecuador have a history of bilateral cooperation grounded in mutual respect, shared democratic values, and mutual security interests.

(2)

On February 7, 2021, and April 11, 2021, Ecuador held democratic elections that included parties from across the political spectrum, paving the way for continued progress towards strengthening democratic institutions.

(3)

The United States and Ecuador share strategic interests in strengthening Ecuador’s democratic institutions, generating inclusive economic growth, and building capacity in law enforcement, anti-corruption, and conservation efforts.

(4)

The United States and Ecuador historically have enjoyed strong commercial, investment, and economic ties, yet Ecuador continues to face significant challenges to inclusive economic development, including—

(A)

the heavy economic toll of the COVID–19 pandemic;

(B)

vulnerabilities with respect to the growing role of the People’s Republic of China in the financing and refinancing of Ecuador’s debts, and in strategic infrastructure projects and sectors of the Ecuadorian economy; and

(C)

the need to develop and strengthen open and transparent economic policies that strengthen Ecuador’s integration with global markets, inclusive economic growth, and opportunities for upward social mobility for the Ecuadorian people.

(5)

Since its establishment in December 2019, the United States Development Finance Corporation has provided more than $440,000,000 in financing to Ecuador.

(6)

Ecuador’s justice system has taken important steps to fight corruption and criminality and to increase accountability. However, enduring challenges to the rule of law in Ecuador, including the activities of transnational criminal organizations, illicit mining, illegal, unreported, and unregulated (IUU) fishing, and undemocratic actors, present ongoing risks for political and social stability in Ecuador.

(7)

The activities undertaken by the Government of the People’s Republic of China in Ecuador, including its development of the ECU–911 video surveillance and facial recognition system, financing of the corruptly managed and environmentally deleterious Coca Codo Sinclair Dam, and support for illegal, unreported, and unregulated fishing practices around the Galapagos Islands, pose risks to democratic governance and biodiversity in the country.

(8)

Ecuador, which is home to several of the Earth’s most biodiverse ecosystems, including the Galapagos Islands, the headwaters of the Amazon river, the Condor mountain range, and the Yasuni Biosphere Reserve, has seen a reduction in its rainforests between 1990 and 2016, due in part to the incursion of criminal networks into protected areas.

(9)

On March 24, 2021, the Senate unanimously approved Senate Resolution 22 (117th Congress), reaffirming the partnership between the United States and the Republic of Ecuador, and recognizing the restoration and advancement of economic relations, security, and development opportunities in both nations.

(10)

On August 13, 2021, the United States and Ecuador celebrated the entry into force of the Protocol to the Trade and Investment Council Agreement between the Government of the United States of America and the Government of the Republic of Ecuador Relating to Trade Rules and Transparency, recognizing the steps Ecuador has taken to decrease unnecessary regulatory burden and create a more transparent and predictable legal framework for foreign direct investment in recent years.

3.

Sense of Congress

It is the sense of Congress that—

(1)

the United States should take additional steps to strengthen its bilateral partnership with Ecuador, including by developing robust trade and investment frameworks, increasing law enforcement cooperation, renewing the activities of the United States Agency for International Development in Ecuador, and supporting Ecuador's response to and recovery from the COVID–19 pandemic, as necessary and appropriate; and

(2)

strengthening the United States-Ecuador partnership presents an opportunity to advance core United States national security interests and work with other democratic partners to maintain a prosperous, politically stable, and democratic Western Hemisphere that is resilient to malign foreign influence.

4.

Facilitating economic and commercial ties

The Secretary of State, in coordination with the Secretary of Commerce, the United States Trade Representative, the Secretary of the Treasury, and the heads of other relevant Federal departments and agencies, as appropriate, shall develop and implement a strategy to strengthen commercial and economic ties between the United States and Ecuador by—

(1)

promoting cooperation and information sharing to encourage awareness of and increase trade and investment opportunities between the United States and Ecuador;

(2)

supporting efforts by the Government of Ecuador to promote a more open, transparent, and competitive business environment, including by lowering trade barriers, implementing policies to reduce trading times, and improving efficiencies to expedite customs operations for importers and exporters of all sizes, in all sectors, and at all entry ports in Ecuador;

(3)

establishing frameworks or mechanisms to review the long-term financial sustainability and security implications of foreign investments in Ecuador in strategic sectors or services;

(4)

establishing competitive and transparent infrastructure project selection and procurement processes in Ecuador that promote transparency, open competition, financial sustainability, and robust adherence to global standards and norms;

(5)

developing programs to help the Government of Ecuador improve efficiency and transparency in customs administration, including through support for the Government of Ecuador’s ongoing efforts to digitize its customs process and accept electronic documents required for the import, export, and transit of goods under specific international standards, as well as related training to expedite customs, security, efficiency, and competitiveness;

(6)

spurring digital transformation that would advance—

(A)

the provision of digitized government services with the greatest potential to improve transparency, lower business costs, and expand citizens’ access to public services and public information;

(B)

the provision of transparent and affordable access to the internet and digital infrastructure; and

(C)

best practices to mitigate the risks to digital infrastructure by doing business with communication networks and communications supply chains with equipment and services from companies with close ties to or susceptible to pressure from governments or security services without reliable legal checks on governmental powers; and

(7)

identifying, as appropriate, a role for the United States International Development Finance Corporation, the Millennium Challenge Corporation, the United States Agency for International Development, and the United States private sector in supporting efforts to increase private sector investment and strengthen economic prosperity.

5.

Promoting inclusive economic development

The Administrator of the United States Agency for International Development, in coordination with the Secretary of State and the heads of other relevant Federal departments and agencies, as appropriate, shall develop and implement a strategy and related programs to support inclusive economic development across Ecuador’s national territory by—

(1)

facilitating increased access to public and private financing, equity investments, grants, and market analysis for small and medium-sized businesses;

(2)

providing technical assistance to local governments to formulate and enact local development plans that invest in Indigenous and Afro-Ecuadorian communities;

(3)

connecting rural agricultural networks, including Indigenous and Afro-Ecuadorian agricultural networks, to consumers in urban centers and export markets, including through infrastructure construction and maintenance programs that are subject to audits and carefully designed to minimize potential environmental harm;

(4)

partnering with local governments, the private sector, and local civil society organizations, including organizations representing marginalized communities and faith-based organizations, to provide skills training and investment in support of initiatives that provide economically viable, legal alternatives to participating in illegal economies; and

(5)

connecting small scale fishing enterprises to consumers and export markets, in order to reduce vulnerability to organized criminal networks.

6.

Combating illicit economies, corruption, and negative foreign influence

The Secretary of State shall develop and implement a strategy and related programs to increase the capacity of Ecuador’s justice system and law enforcement authorities to combat illicit economies, corruption, transnational criminal organizations, and the harmful influence of malign foreign and domestic actors by—

(1)

providing technical assistance and support to specialized units within the Attorney General’s office to combat corruption and to promote and protect internationally recognized human rights in Ecuador, including the Transparency and Anti-Corruption Unit, the Anti-Money Laundering Unit, the Task Force to Combat Corruption in Central America, and the Environmental Crimes Unit;

(2)

strengthening bilateral assistance and complementary support through multilateral anti-corruption mechanisms, as necessary and appropriate, to counter corruption and recover assets derived from corruption, including through strengthening independent inspectors general to track and reduce corruption;

(3)

improving the technical capacity of prosecutors and financial institutions in Ecuador to combat corruption by—

(A)

detecting and investigating suspicious financial transactions, and conducting asset forfeitures and criminal analysis; and

(B)

combating money laundering, financial crimes, and extortion;

(4)

providing technical assistance and material support (including, as appropriate, radars, vessels, and communications equipment) to vetted specialized units of Ecuador’s national police and the armed services to disrupt, degrade, and dismantle organizations involved in illicit narcotics trafficking, transnational criminal activities, illicit mining, and illegal, unregulated, and unreported fishing, among other illicit activities;

(5)

providing technical assistance to address challenges related to Ecuador’s penitentiary and corrections system;

(6)

strengthening the regulatory framework of mining through collaboration with key Ecuadorian institutions, such as the Interior Ministry’s Special Commission for the Control of Illegal Mining and the National Police’s Investigative Unit on Mining Crimes, and providing technical assistance in support of their law enforcement activities;

(7)

providing technical assistance to judges, prosecutors, and ombudsmen to increase capacity to enforce laws against human smuggling and trafficking, illicit mining, illegal logging, illegal, unregulated, and unreported (IUU) fishing, and other illicit economic activities;

(8)

providing support to the Government of Ecuador to prevent illegal, unreported, and unregulated fishing, including through expanding detection and response capabilities, and the use of dark vessel tracing technology;

(9)

supporting multilateral efforts to stem illegal, unreported, and unregulated fishing with neighboring countries in South America and within the South Pacific Regional Fisheries Management Organisation;

(10)

assisting the Government of Ecuador’s efforts to protect defenders of internationally recognized human rights, including through the work of the Office of the Ombudsman of Ecuador, and by encouraging the inclusion of Indigenous and Afro-Ecuadorian communities and civil society organizations in this process;

(11)

supporting efforts to improve transparency, uphold accountability, and build capacity within the Office of the Comptroller General;

(12)

enhancing the institutional capacity and technical capabilities of defense and security institutions of Ecuador to conduct national or regional security missions, including through regular bilateral and multilateral cooperation, foreign military financing, international military education, and training programs, consistent with applicable Ecuadorian laws and regulations;

(13)

enhancing port management and maritime security partnerships to disrupt, degrade, and dismantle transnational criminal networks and facilitate the legitimate flow of people, goods, and services; and

(14)

strengthening cybersecurity cooperation—

(A)

to effectively respond to cybersecurity threats, including state-sponsored threats;

(B)

to share best practices to combat such threats;

(C)

to help develop and implement information architectures that respect individual privacy rights and reduce the risk that data collected through such systems will be exploited by malign state and non-state actors;

(D)

to strengthen resilience against cyberattacks, misinformation, and propaganda; and

(E)

to strengthen the resilience of critical infrastructure.

7.

Strengthening democratic governance

(a)

Strengthening democratic governance

The Secretary of State, in coordination with the Administrator of the United States Agency for International Development, should develop and implement initiatives to strengthen democratic governance in Ecuador by supporting—

(1)

measures to improve the capacity of national and subnational government institutions to govern through transparent, inclusive, and democratic processes;

(2)

efforts that measurably enhance the capacity of political actors and parties to strengthen democratic institutions and the rule of law;

(3)

initiatives to strengthen democratic governance, including combating political, administrative, and judicial corruption and improving transparency of the administration of public budgets; and

(4)

the efforts of civil society organizations and independent media—

(A)

to conduct oversight of the Government of Ecuador and the National Assembly of Ecuador;

(B)

to promote initiatives that strengthen democratic governance, anti-corruption standards, and public and private sector transparency; and

(C)

to foster political engagement between the Government of Ecuador, including the National Assembly of Ecuador, and all parts of Ecuadorian society, including women, indigenous communities, and Afro-Ecuadorian communities.

(b)

Legislative strengthening

The Administrator of the United States Agency for International Development, working through the Consortium for Elections and Political Process Strengthening or any equivalent or successor mechanism, shall develop and implement programs to strengthen the National Assembly of Ecuador by providing training and technical assistance to—

(1)

members and committee offices of the National Assembly of Ecuador, including the Ethics Committee and Audit Committee;

(2)

assist in the creation of entities that can offer comprehensive and independent research and analysis on legislative and oversight matters pending before the National Assembly, including budgetary and economic issues; and

(3)

improve democratic governance and government transparency, including through effective legislation.

(c)

Bilateral legislative cooperation

To the degree practicable, in implementing the programs required under subsection (b), the Administrator of the United States Agency for International Development should facilitate meetings and collaboration between members of the United States Congress and the National Assembly of Ecuador.

8.

Fostering conservation and stewardship

The Administrator of the United States Agency for International Development, in coordination with the Secretary of State and the heads of other relevant Federal departments and agencies, shall develop and implement programs and enhance existing programs, as necessary and appropriate, to improve ecosystem conservation and enhance the effective stewardship of Ecuador’s natural resources by—

(1)

providing technical assistance to Ecuador’s Ministry of the Environment to safeguard national parks and protected forests and protected species, while promoting the participation of Indigenous communities in this process;

(2)

strengthening the capacity of communities to access the right to prior consultation, encoded in Article 57 of the Constitution of Ecuador and related laws, executive decrees, administrative acts, and ministerial regulations;

(3)

supporting Indigenous and Afro-Ecuadorian communities as they raise awareness of threats to biodiverse ancestral lands, including through support for local media in such communities and technical assistance to monitor illicit activities;

(4)

partnering with the Government of Ecuador in support of reforestation and improving river, lake, and coastal water quality;

(5)

providing assistance to communities affected by illegal mining and deforestation; and

(6)

fostering mechanisms for cooperation on emergency preparedness and rapid recovery from natural disasters, including by—

(A)

establishing regional preparedness, recovery, and emergency management centers to facilitate rapid response to survey and help maintain planning on regional disaster anticipated needs and possible resources; and

(B)

training disaster recovery officials on latest techniques and lessons learned from United States experiences.

9.

Reporting requirements

(a)

Secretary of state

The Secretary of State, in coordination with the heads of other relevant Federal departments and agencies as described in sections 4, 6, and 7(a), shall—

(1)

not later than 180 days after the date of the enactment of this Act, submit to the appropriate congressional committees a comprehensive strategy to address the requirements described in sections 4, 6, and 7(a); and

(2)

not later than 2 years and 4 years after submitting the comprehensive strategy under paragraph (1), submit to the appropriate congressional committees a report describing the implementation of the strategy.

(b)

Administrator of the United States Agency for International Development

The Administrator of the United States Agency for International Development, in coordination with the heads of other relevant Federal departments and agencies as described in sections 5, 7(b), and 8, shall—

(1)

not later than 180 days after the date of the enactment of this Act, submit to the appropriate congressional committees a comprehensive strategy to address the requirements described in sections 4, 7(b), and 8; and

(2)

not later than 2 years and 4 years after submitting the comprehensive strategy under paragraph (1), submit to the appropriate congressional committees a report describing the implementation of the strategy.

(c)

Submission

The strategies and reports required under subsections (a) and (b) may be submitted to the appropriate congressional committees as joint strategies and reports.

(d)

Appropriate congressional committees

In this Act, the term appropriate congressional committees means the Committee on Foreign Relations of the Senate and the Committee on Foreign Affairs of the House of Representatives.

10.

Sunset

This Act shall terminate on the date that is 5 years after the date of the enactment of this Act.

1.

Short title; table of contents

(a)

Short title

This Act may be cited as the United States-Ecuador Partnership Act of 2022.

(b)

Table of contents

The table of contents for this Act is as follows:

Sec. 1. Short title; table of contents.

Sec. 2. Findings.

Sec. 3. Sense of Congress.

Sec. 4. Facilitating economic and commercial ties.

Sec. 5. Promoting inclusive economic development.

Sec. 6. Combating illicit economies, corruption, and negative foreign influence.

Sec. 7. Strengthening democratic governance.

Sec. 8. Fostering conservation and stewardship.

Sec. 9. Authorization to transfer excess Coast Guard vessels.

Sec. 10. Reporting requirements.

Sec. 11. Sunset.

2.

Findings

(a)

Findings

Congress makes the following findings:

(1)

The United States and Ecuador have a history of bilateral cooperation grounded in mutual respect, shared democratic values, and mutual security interests.

(2)

On February 7, 2021, and April 11, 2021, Ecuador held democratic elections that included parties from across the political spectrum, paving the way for continued progress towards strengthening democratic institutions.

(3)

The United States and Ecuador share strategic interests in strengthening Ecuador’s democratic institutions, generating inclusive economic growth, and building capacity in law enforcement, anti-corruption, and conservation efforts.

(4)

The United States and Ecuador historically have enjoyed strong commercial, investment, and economic ties, yet Ecuador continues to face significant challenges to inclusive economic development, including—

(A)

the heavy economic toll of the COVID–19 pandemic;

(B)

vulnerabilities with respect to the growing role of the People’s Republic of China in the financing and refinancing of Ecuador’s debts, and in strategic infrastructure projects and sectors of the Ecuadorian economy; and

(C)

the need to develop and strengthen open and transparent economic policies that strengthen Ecuador’s integration with global markets, inclusive economic growth, and opportunities for upward social mobility for the Ecuadorian people.

(5)

Since its establishment in December 2019, the United States Development Finance Corporation has provided more than $440,000,000 in financing to Ecuador.

(6)

Ecuador’s justice system has taken important steps to fight corruption and criminality and to increase accountability. However, enduring challenges to the rule of law in Ecuador, including the activities of transnational criminal organizations, illicit mining, illegal, unreported, and unregulated (IUU) fishing, and undemocratic actors, present ongoing risks for political and social stability in Ecuador.

(7)

The activities undertaken by the Government of the People’s Republic of China in Ecuador, including its development of the ECU–911 video surveillance and facial recognition system, financing of the corruptly managed and environmentally deleterious Coca Codo Sinclair Dam, and support for illegal, unreported, and unregulated fishing practices around the Galapagos Islands, pose risks to democratic governance and biodiversity in the country.

(8)

Ecuador, which is home to several of the Earth’s most biodiverse ecosystems, including the Galapagos Islands, the headwaters of the Amazon river, the Condor mountain range, and the Yasuni Biosphere Reserve, has seen a reduction in its rainforests between 1990 and 2016, due in part to the incursion of criminal networks into protected areas.

(9)

On March 24, 2021, the Senate unanimously approved Senate Resolution 22 (117th Congress), reaffirming the partnership between the United States and the Republic of Ecuador, and recognizing the restoration and advancement of economic relations, security, and development opportunities in both nations.

(10)

On August 13, 2021, the United States and Ecuador celebrated the entry into force of the Protocol to the Trade and Investment Council Agreement between the Government of the United States of America and the Government of the Republic of Ecuador Relating to Trade Rules and Transparency, recognizing the steps Ecuador has taken to decrease unnecessary regulatory burden and create a more transparent and predictable legal framework for foreign direct investment in recent years.

3.

Sense of Congress

It is the sense of Congress that—

(1)

the United States should take additional steps to strengthen its bilateral partnership with Ecuador, including by developing robust trade and investment frameworks, increasing law enforcement cooperation, renewing the activities of the United States Agency for International Development in Ecuador, and supporting Ecuador's response to and recovery from the COVID–19 pandemic, as necessary and appropriate; and

(2)

strengthening the United States-Ecuador partnership presents an opportunity to advance core United States national security interests and work with other democratic partners to maintain a prosperous, politically stable, and democratic Western Hemisphere that is resilient to malign foreign influence.

4.

Facilitating economic and commercial ties

The Secretary of State, in coordination with the Secretary of Commerce, the United States Trade Representative, the Secretary of the Treasury, and the heads of other relevant Federal departments and agencies, as appropriate, shall develop and implement a strategy to strengthen commercial and economic ties between the United States and Ecuador by—

(1)

promoting cooperation and information sharing to encourage awareness of and increase trade and investment opportunities between the United States and Ecuador;

(2)

supporting efforts by the Government of Ecuador to promote a more open, transparent, and competitive business environment, including by lowering trade barriers, implementing policies to reduce trading times, and improving efficiencies to expedite customs operations for importers and exporters of all sizes, in all sectors, and at all entry ports in Ecuador;

(3)

establishing frameworks or mechanisms to review the long term financial sustainability and security implications of foreign investments in Ecuador in strategic sectors or services;

(4)

establishing competitive and transparent infrastructure project selection and procurement processes in Ecuador that promote transparency, open competition, financial sustainability, and robust adherence to global standards and norms;

(5)

developing programs to help the Government of Ecuador improve efficiency and transparency in customs administration, including through support for the Government of Ecuador’s ongoing efforts to digitize its customs process and accept electronic documents required for the import, export, and transit of goods under specific international standards, as well as related training to expedite customs, security, efficiency, and competitiveness;

(6)

spurring digital transformation that would advance—

(A)

the provision of digitized government services with the greatest potential to improve transparency, lower business costs, and expand citizens’ access to public services and public information;

(B)

the provision of transparent and affordable access to the internet and digital infrastructure; and

(C)

best practices to mitigate the risks to digital infrastructure by doing business with communication networks and communications supply chains with equipment and services from companies with close ties to or susceptible to pressure from governments or security services without reliable legal checks on governmental powers; and

(7)

identifying, as appropriate, a role for the United States International Development Finance Corporation, the Millennium Challenge Corporation, the United States Agency for International Development, and the United States private sector in supporting efforts to increase private sector investment and strengthen economic prosperity.

5.

Promoting inclusive economic development

The Administrator of the United States Agency for International Development, in coordination with the Secretary of State and the heads of other relevant Federal departments and agencies, as appropriate, shall develop and implement a strategy and related programs to support inclusive economic development across Ecuador’s national territory by—

(1)

facilitating increased access to public and private financing, equity investments, grants, and market analysis for small and medium-sized businesses;

(2)

providing technical assistance to local governments to formulate and enact local development plans that invest in Indigenous and Afro-Ecuadorian communities;

(3)

connecting rural agricultural networks, including Indigenous and Afro-Ecuadorian agricultural networks, to consumers in urban centers and export markets, including through infrastructure construction and maintenance programs that are subject to audits and carefully designed to minimize potential environmental harm;

(4)

partnering with local governments, the private sector, and local civil society organizations, including organizations representing marginalized communities and faith-based organizations, to provide skills training and investment in support of initiatives that provide economically viable, legal alternatives to participating in illegal economies; and

(5)

connecting small scale fishing enterprises to consumers and export markets, in order to reduce vulnerability to organized criminal networks.

6.

Combating illicit economies, corruption, and negative foreign influence

The Secretary of State shall develop and implement a strategy and related programs to increase the capacity of Ecuador’s justice system and law enforcement authorities to combat illicit economies, corruption, transnational criminal organizations, and the harmful influence of malign foreign and domestic actors by—

(1)

providing technical assistance and support to specialized units within the Attorney General’s office to combat corruption and to promote and protect internationally recognized human rights in Ecuador, including the Transparency and Anti-Corruption Unit, the Anti-Money Laundering Unit, the Task Force to Combat Corruption in Central America, and the Environmental Crimes Unit;

(2)

strengthening bilateral assistance and complementary support through multilateral anti-corruption mechanisms, as necessary and appropriate, to counter corruption and recover assets derived from corruption, including through strengthening independent inspectors general to track and reduce corruption;

(3)

improving the technical capacity of prosecutors and financial institutions in Ecuador to combat corruption by—

(A)

detecting and investigating suspicious financial transactions, and conducting asset forfeitures and criminal analysis; and

(B)

combating money laundering, financial crimes, and extortion;

(4)

providing technical assistance and material support (including, as appropriate, radars, vessels, and communications equipment) to vetted specialized units of Ecuador’s national police and the armed services to disrupt, degrade, and dismantle organizations involved in illicit narcotics trafficking, transnational criminal activities, illicit mining, and illegal, unregulated, and unreported fishing, among other illicit activities;

(5)

providing technical assistance to address challenges related to Ecuador’s penitentiary and corrections system;

(6)

strengthening the regulatory framework of mining through collaboration with key Ecuadorian institutions, such as the Interior Ministry’s Special Commission for the Control of Illegal Mining and the National Police’s Investigative Unit on Mining Crimes, and providing technical assistance in support of their law enforcement activities;

(7)

providing technical assistance to judges, prosecutors, and ombudsmen to increase capacity to enforce laws against human smuggling and trafficking, illicit mining, illegal logging, illegal, unregulated, and unreported (IUU) fishing, and other illicit economic activities;

(8)

providing support to the Government of Ecuador to prevent illegal, unreported, and unregulated fishing, including through expanding detection and response capabilities, and the use of dark vessel tracing technology;

(9)

supporting multilateral efforts to stem illegal, unreported, and unregulated fishing with neighboring countries in South America and within the South Pacific Regional Fisheries Management Organisation;

(10)

assisting the Government of Ecuador’s efforts to protect defenders of internationally recognized human rights, including through the work of the Office of the Ombudsman of Ecuador, and by encouraging the inclusion of Indigenous and Afro-Ecuadorian communities and civil society organizations in this process;

(11)

supporting efforts to improve transparency, uphold accountability, and build capacity within the Office of the Comptroller General;

(12)

enhancing the institutional capacity and technical capabilities of defense and security institutions of Ecuador to conduct national or regional security missions, including through regular bilateral and multilateral cooperation, foreign military financing, international military education, and training programs, consistent with applicable Ecuadorian laws and regulations;

(13)

enhancing port management and maritime security partnerships to disrupt, degrade, and dismantle transnational criminal networks and facilitate the legitimate flow of people, goods, and services; and

(14)

strengthening cybersecurity cooperation—

(A)

to effectively respond to cybersecurity threats, including state-sponsored threats;

(B)

to share best practices to combat such threats;

(C)

to help develop and implement information architectures that respect individual privacy rights and reduce the risk that data collected through such systems will be exploited by malign state and non-state actors;

(D)

to strengthen resilience against cyberattacks, misinformation, and propaganda; and

(E)

to strengthen the resilience of critical infrastructure.

7.

Strengthening democratic governance

(a)

Strengthening democratic governance

The Secretary of State, in coordination with the Administrator of the United States Agency for International Development, should develop and implement initiatives to strengthen democratic governance in Ecuador by supporting—

(1)

measures to improve the capacity of national and subnational government institutions to govern through transparent, inclusive, and democratic processes;

(2)

efforts that measurably enhance the capacity of political actors and parties to strengthen democratic institutions and the rule of law;

(3)

initiatives to strengthen democratic governance, including combating political, administrative, and judicial corruption and improving transparency of the administration of public budgets; and

(4)

the efforts of civil society organizations and independent media—

(A)

to conduct oversight of the Government of Ecuador and the National Assembly of Ecuador;

(B)

to promote initiatives that strengthen democratic governance, anti-corruption standards, and public and private sector transparency; and

(C)

to foster political engagement between the Government of Ecuador, including the National Assembly of Ecuador, and all parts of Ecuadorian society, including women, indigenous communities, and Afro-Ecuadorian communities.

(b)

Legislative strengthening

The Administrator of the United States Agency for International Development, working through the Consortium for Elections and Political Process Strengthening or any equivalent or successor mechanism, shall develop and implement programs to strengthen the National Assembly of Ecuador by providing training and technical assistance to—

(1)

members and committee offices of the National Assembly of Ecuador, including the Ethics Committee and Audit Committee;

(2)

assist in the creation of entities that can offer comprehensive and independent research and analysis on legislative and oversight matters pending before the National Assembly, including budgetary and economic issues; and

(3)

improve democratic governance and government transparency, including through effective legislation.

(c)

Bilateral legislative cooperation

To the degree practicable, in implementing the programs required under subsection (b), the Administrator of the United States Agency for International Development should facilitate meetings and collaboration between members of the United States Congress and the National Assembly of Ecuador.

8.

Fostering conservation and stewardship

The Administrator of the United States Agency for International Development, in coordination with the Secretary of State and the heads of other relevant Federal departments and agencies, shall develop and implement programs and enhance existing programs, as necessary and appropriate, to improve ecosystem conservation and enhance the effective stewardship of Ecuador’s natural resources by—

(1)

providing technical assistance to Ecuador’s Ministry of the Environment to safeguard national parks and protected forests and protected species, while promoting the participation of Indigenous communities in this process;

(2)

strengthening the capacity of communities to access the right to prior consultation, encoded in Article 57 of the Constitution of Ecuador and related laws, executive decrees, administrative acts, and ministerial regulations;

(3)

supporting Indigenous and Afro-Ecuadorian communities as they raise awareness of threats to biodiverse ancestral lands, including through support for local media in such communities and technical assistance to monitor illicit activities;

(4)

partnering with the Government of Ecuador in support of reforestation and improving river, lake, and coastal water quality;

(5)

providing assistance to communities affected by illegal mining and deforestation; and

(6)

fostering mechanisms for cooperation on emergency preparedness and rapid recovery from natural disasters, including by—

(A)

establishing regional preparedness, recovery, and emergency management centers to facilitate rapid response to survey and help maintain planning on regional disaster anticipated needs and possible resources; and

(B)

training disaster recovery officials on latest techniques and lessons learned from United States experiences.

9.

Authorization to transfer excess Coast Guard vessels

(a)

Sense of Congress

It is the sense of Congress that the United States should undertake efforts to expand cooperation with the Government of Ecuador to—

(1)

ensure protections for the Galápagos Marine Reserve;

(2)

deter illegal, unreported, and unregulated fishing; and

(3)

increase interdiction of narcotics trafficking and other forms of illicit trafficking.

(b)

Authority to transfer excess Coast Guard vessels to the Government of Ecuador

The President shall conduct a joint assessment with the Government of Ecuador to ensure sufficient capacity exists to maintain Island class cutters. Upon completion of a favorable assessment, the President is authorized to transfer up to two ISLAND class cutters to the Government of Ecuador as excess defense articles pursuant to the authority of section 516 of the Foreign Assistance Act (22 U.S.C. 2321j).

(c)

Grants not counted in annual total of transferred excess defense articles

The value of a vessel transferred to another country on a grant basis pursuant to authority provided by subsection (b) shall not be counted against the aggregate value of excess defense articles transferred in any fiscal year under section 516 of the Foreign Assistance Act of 1961 (22 U.S.C. 2321j).

(d)

Costs of transfers

Any expense incurred by the United States in connection with a transfer authorized by this section shall be charged to the recipient notwithstanding section 516(e) of the Foreign Assistance Act of 1961 (22 U.S.C. 2321j(e)).

(e)

Repair and refurbishment in United States shipyards

To the maximum extent practicable, the President shall require, as a condition of the transfer of a vessel under this section, that the recipient to which the vessel is transferred have such repair or refurbishment of the vessel as is needed, before the vessel joins the naval forces of that recipient, performed at a shipyard located in the United States.

(f)

Expiration of authority

The authority to transfer a vessel under this section shall expire at the end of the 3-year period beginning on the date of the enactment of this Act.

10.

Reporting requirements

(a)

Secretary of State

The Secretary of State, in coordination with the heads of other relevant Federal departments and agencies as described in sections 4, 6, and 7(a), shall—

(1)

not later than 180 days after the date of the enactment of this Act, submit to the appropriate congressional committees a comprehensive strategy to address the requirements described in sections 4, 6, and 7(a); and

(2)

not later than 2 years and 4 years after submitting the comprehensive strategy under paragraph (1), submit to the appropriate congressional committees a report describing the implementation of the strategy.

(b)

Administrator of the United States Agency for International Development

The Administrator of the United States Agency for International Development, in coordination with the heads of other relevant Federal departments and agencies as described in sections 5, 7(b), and 8, shall—

(1)

not later than 180 days after the date of the enactment of this Act, submit to appropriate congressional committees a comprehensive strategy to address the requirements described in sections 4, 7(b), and 8; and

(2)

not later than 2 years and 4 years after submitting the comprehensive strategy under paragraph (1), submit to the appropriate congressional committees a report describing the implementation of the strategy.

(c)

Submission

The strategies and reports required under subsections (a) and (b) may be submitted to the appropriate congressional committees as joint strategies and reports.

(d)

Appropriate congressional committees

In this act, the term appropriate congressional committees means the Committee on Foreign Relations of the Senate and the Committee on Foreign Affairs of the House of Representatives.

11.

Sunset

This Act shall terminate on the date that is 5 years after the date of the enactment of this Act.

April 4 (legislative day, March 31), 2022

Reported with an amendment

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